XC90 facelift 2013, och lite historia

De första Volvo XC90 lanserades 2002, och rullade också ut på de svenska för drygt 10 år sedan. Det blev en omedelbar succé, särskilt i USA där modellen toppade Volvoförsäljning som den modell Volvo sålde allra bäst av. Redan år 2004 hade XC90 kommit att bli Sveriges största exportprodukt någonsin, exportvärdet uppgick till hela 40 miljarder kronor. Snacka om kassako! Den har till och med piskat Exporter från Astra zenica, Ericsson och till och med Volvo lastvagnars lastbilar. När jag täcker på detta blir jag också lite bitter över att Volvo såldes till Ford 3 år tidigare. XC90 är en rakt igenom svensk produkt byggd på Volvos svenskutvecklade plattform ”P2”, som delades med gamla S80, V70 och XC70.

4 år senare, 2006 kom den första faceliften, med helt nya bakljus, en större del av de omdesignade stötfångarna och skärmbreddarna var nu lackade istället för med olackad plastyta. Hasplåtar fram och bak, nya backspeglar och fler små detaljer som kromad bagageluckelist och lackade handtag gjorde att man såg skillnad från bra långt håll. Detta facelft var tänkt som ett sista innan den nya modelen skulle lanseras ett par år senare, men under den intensiva klimatdebatten 2007, kom senare beskedet i slutet av 2007, att nästa helt nya XC90 dras tillbaka för att omarbetas med det miljötänk som Volvo anser är nödvändigt.

Under tiden rullar den nuvarande XC90 fortfarande ut ur fabriken i Torslanda, men med tterliagre ett snyggt facelift. Den här gången är ännu mer av stötfångarna lackade i bilens färg. Bakljusen har designats om ännu en gång med en led-slinga precis som på V60. Dimljusen fram har bytts ut till dimljus i LED-modell. Riktigt snyggt är det.

Här står vi nu 2012 med faceliftet för 2013 och väntar på en helt ny XC90, en helt ny försäljningssucce. Men visst är det en otroligt snygg bil, trots 10 år på nacken? I valet mellan XC90, Q7 och X5 finns det bara ett val. XC90 såklart. För den är sjukligt snygg!

Här kan du se Vparts egen XC90 på garaget.